1η ημερίδα για την ασφάλεια στους Ανελκυστήρες (translate) PDF Εκτύπωση E-mail

Πανελλήνια Ένωση Τεχνολογίας Ανελκυστήρων
και Κυλιόμενων Κλιμάκων - Π.Ε.Τ.Α.Κ
Μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Ανελκυστήρων (E.L.A.)

Αθηνά, 25 Απριλίου 2013

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠOΥ

Η ασφάλεια στους ανελκυστήρες  πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα - Επείγουσα η θέσπιση νέας ΚΥΑ η οποία να καθιστά υποχρεωτικά τουλάχιστον τα σημεία που επιδρούν δραματικά στην ασφάλεια – απαραίτητη η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων τα συμπεράσματα  της 1ης  ημερίδας της Πανελλήνιας Ένωσης Τεχνολογίας Ανελκυστήρων και Κυλιόμενων Κλιμάκων (Π.Ε.Τ.Α.Κ) με επίκεντρο την ασφάλεια στους ανελκυστήρες.

 

 

Η ημερίδα, θ οποία τελούσε υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου  Ανελκυστήρων (E.L.A), είχε στο επίκεντρο την ασφάλεια των ανελκυστήρων, ως θέμα καίριας σημασίας που οφείλει να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Στόχος της ημερίδας ήταν να αποτελέσει το πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας διαλόγου μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών αλλά και των κέντρων λήψης αποφάσεων σχετικά με την υιοθέτηση προτύπων ασφάλειας στους ανελκυστήρες. Παράλληλα, η ημερίδα εστίασε στις στρατηγικές που χρειάζεται να υιοθετηθούν σε εθνικό επίπεδο για τη διευκόλυνση του εκσυγχρονισμού του αποθέματος ανελκυστήρων στην Ελλάδα και της εναρμόνισης σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα.

 

Τα  ευρωπαϊκά  πρότυπα  ασφαλείας   και  την  ευρωπαϊκή   πρακτική   παρουσίασε  ο  Πρόεδρος   του  Ευρωπαϊκού   Συνδέσμου Ανελκυστήρων (E.L.A.), κ. Luc Rivet. «Ατυχήματα, μερικές φορές θανατηφόρα, συμβαίνουν κάθε χρόνο στην Ευρώπη, όπου λειτουργούν περισσότεροι από 5 εκατ. ανελκυστήρες,  κυρίως  στις  χώρες  όπου η νομοθεσία δεν είναι επαρκής  ή εφαρμόζεται πλημμελώς»,  ανάφερε  χαρακτηριστικά  ο  κ.  Rivet  και  πρόσθεσε  «είναι  πολύ  σημαντικό  όχι  μόνο  να  υπάρχουν  πρότυπα ασφάλειας αλλά και να εφαρμόζονται. Με μερικές μικρές κινήσεις μπορούμε να σώσουμε πολλές ζωές.»

 

Στην Ευρώπη λειτουργούν περισσότεροι από 5 εκατ. ανελκυστήρες, ενώ στην Ελλάδα λειτουργούν περισσότεροι από 400.000. Αντιστοιχεί ένας ανελκυστήρας για κάθε 28 κατοίκους, φέρνοντας τη χώρα μας στην πρώτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών. Είναι το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο μεταφορικό μέσο, με 1 δις. διαδρομές ημερησίως στην Ευρώπη.

 

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν οι πιο συχνοί κίνδυνοι και η ισχύουσα νομοθεσία στην Ελλάδα ενώ διατυπώθηκαν και προτάσεις ώστε να εκσυγχρονιστούν οι ανελκυστήρες και να μειωθούν τα ατυχήματα.

 

«Η πόρτα  θαλάμου  και η συσκευή  ενδοεπικοινωνίας  αποτελούν  δύο απλά  πράγματα  τα  οποία μπορούν να αποφέρουν  μια εντυπωσιακή αναβάθμιση» ανέφερε στην παρουσίαση του ο προϊστάμενος του τμήματος Μελετών της KLEEMANN, κ. Νίκος Σπυρόπουλος.

 

«Είναι πολύ σημαντικό που ξανανοίγει η συζήτηση και η προσπάθεια για ενημέρωση γύρω από το θέμα της ασφάλειας των ανελκυστήρων» σχολίασε ο κ. Παναγιώτης Κοντούλης, εκπρόσωπος της Hellas Cert, κεντρικού φορέα πιστοποίησης.

 

«Είναι θεμελιώδες να γνωρίζουμε τη συμβολή της διαπίστευσης στην διασφάλιση της ποιότητας, μέσω της τυποποίησης και της σωστής εποπτείας κι ελέγχου της αγοράς» ανέφερε ο κ. Βιργίνιος Βουδούρης, εκπρόσωπος του ΕΣΥΔ στην ομιλία του παρουσιάζοντας το εθνικό σύστημα διαπίστευσης.

 

«Όλες οι εταιρείες του κλάδου δίνουν το καλύτερο ποιοτικά αποτέλεσμα παρά τις δυσκολίες της οικονομικής κρίσης. Αυτό όμως που είναι σημαντικό είναι όλοι οι εμπλεκόμενοι να συνεργαστούμε, ξεκινώντας από την πλήρη καταγραφή των ανελκυστήρων σε μια ενιαία βάση δεδομένων» τόνισε ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της OTIS, κ. Νάσος Μπίκας στη συζήτηση που ακολούθησε τις παρουσιάσεις και επικεντρώθηκε στις τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο των ανελκυστήρων και των κυλιόμενων κλιμάκων σε  θέματα ασφάλειας  αλλά και στο νομικό πλαίσιο γύρω  από το θέμα. Τη συζήτηση  συντόνισε ο δημοσιογράφος Χρήστος Κώνστας, ενώ στο πάνελ βρέθηκαν επίσης οι κ.κ Rivet, Κοντούλης και  Κουκούντζος.

 

«Η σημερινή ημερίδα, θ πρώτη που επικεντρώνει στο θέμα της ασφάλειας στους ανελκυστήρες, έχει σαν στόχο να αποτελέσει την αφετηρία για την ενίσχυση του σχετικού  διαλόγου και την σωστή  και εμπεριστατωμένη  ενημέρωση όλων των   εμπλεκόμενων. Ακόμα και σήμερα και παρά την κρίση πιστεύουμε ότι υιοθετώντας ένα ρεαλιστικό πλάνο μπορούμε να πετύχουμε αναβάθμιση της ασφάλειας του ανελκυστήρα αλλά παράλληλα και της προσβασιμότητας, της ενεργειακής εξοικονόμησης και της συνολικής αξίας του κάθε κτιρίου γενικότερα» σημείωσε ο κ.  Κωνσταντίνος Κουκούντζος, Πρόεδρος της Π.Ε.Τ.Α.Κ και Διευθύνων Σύμβουλος της KLEEMANN.

 

Την πρωτοβουλία της ΠΕΤΑΚ εξήραν ο πρώην Γ.Γ. Βιομηχανίας κ. Ευσταθόπουλος εκπροσωπώντας το Υπουργείο Ανάπτυξης, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης Πιστοποίησης (Hellas Cert) κ. Δεληγιαννάκης, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) κ. Παραδιάς, o κ. Βλασόπουλος Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ) και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΣΕΣΑ) κ. Χαβάκης οι οποίοι παρέστησαν στην ημερίδα.

 

Την Ημερίδα παρακολουθήσαν  εκπρόσωποι  όλων των εμπλεκόμενων φορέων  τόσο από την Ελλάδα όσο κι από την Ευρώπη, στελέχη ελληνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, σύμβουλοι και εμπειρογνώμονες.

 

Μεγάλος χορηγός της εκδήλωσης ήταν η εταιρεία HILTI, χορηγός μεταφορών η Aegean Airlines και χορηγοί οι εταιρείες KLEEMANN, OTIS, Sta.Ge Hellas, STAGER και VALSAMIDIS.

Νέα – Ανακοινώσεις PDF Εκτύπωση E-mail

Ισχύουσα Νομοθεσία & Πιστοποίηση

Κοινή Υπουργική Απόφαση - Κ.Υ.Α.
Από 01/01/2009 έχει τεθεί σε ισχύ η Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθμό 28425/2008 που αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων, νέων και υφιστάμενων. Ρυθμίζει κυρίως τους κανόνες σχετικά με τις συντηρήσεις των ανελκυστήρων, την έκδοση πιστοποιητικού περιοδικού ελέγχου και τις καταχωρήσεις τους στα μητρώα των Νομαρχιών.
Ειδικά για τους ανελκυστήρες που έχουν εγκατασταθεί προ του έτους 1999, προβλέπεται ότι ο έλεγχος ασφαλείας θα γίνεται βάσει των προδιαγραφών του χρόνου κατασκευής τους και όχι υποχρεωτικά βάσει του προτύπου ΕΝ 80.81 που ισχύει για τους νεότερους ανελκυστήρες.
Επιβάλλεται η νόμιμη αδειοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση ασφαλείας των παλαιών και νέων ανελκυστήρων και ο εκάστοτε διαχειριστής πρέπει να γνωρίζει να εκτελεί τη διαδικασία απεγκλωβισμού των ατόμων από το θάλαμο και σε κάθε βλάβη να καλεί το συνεργείο που έχει αναλάβει την συντήρηση ή την Πυροσβεστική Υπηρεσία (τηλ. επικοινωνίας 199).Έτσι, για τους περιοδικούς ελέγχους, η Κ.Υ.Α. ορίζει τα εξής:
Πρέπει να ελεγχθούν όλοι οι ανελκυστήρες που βρίσκονται σε λειτουργία ανεξάρτητα από το έτος εγκατάστασής τους.
Ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής του κτιρίου υποχρεούται να μεριμνά για τη διεξαγωγή των ελέγχων. Ο υπεύθυνος συντήρησης όμως πρέπει να ενημερώνει τον ιδιοκτήτη/διαχειριστή για αυτή την υποχρέωση.

Οι Αναγνωρισμένοι Φορείς έχουν την εξουσιοδότηση από την Πολιτεία για τη διενέργεια των ελέγχων.
Η επιλογή του Φορέα είναι στην κρίση του ιδιοκτήτη/διαχειριστή.
Οι προθεσμίες διενέργειας των ελέγχων εξαρτώνται από την ηλικία του κάθε ανελκυστήρα και το είδος του κτιρίου.

Με τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. Οικ. Φ/9.2/29362/1957/8.12.2005 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ/1797/Β/05) εναρμονίστηκε το ελληνικό δίκαιο με την Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 95/16 και ρυθμίστηκαν οι κανόνες ασφαλείας και προδιαγραφών λειτουργίας των ανελκυστήρων. Με την εναρμόνιση αυτή, οι ανελκυστήρες ομαδοποιήθηκαν σε νέους και υφιστάμενους. Οι ανελκυστήρες που είχαν εγκατασταθεί μέχρι το 1999 χαρακτηρίστηκαν ως “υφιστάμενοι”. Οι ανελκυστήρες που εγκαταστάθηκαν μετά το 1999 χαρακτηρίστηκαν ως “νέοι”. Με την παραπάνω ΚΥΑ είχε δοθεί προθεσμία συμμόρφωσης των υφισταμένων ανελκυστήρων στους νέους κανονισμούς μέχρι 31-12-2005, η οποία παρατάθηκε μέχρι 31-12-2008. Να σημειωθεί ότι η Κοινοτική Οδηγία 95/16 δεν προέβλεπε την υποχρέωση της συμμόρφωσης των υφιστάμενων ανελκυστήρων στους κανόνες που διέπουν την λειτουργία των νέων ανελκυστήρων.

   Εικόνες

 

 

Μέχρι σήμερα, από το σύνολο των εγκατεστημένων ανελκυστήρων, περίπου το 5 με 7% έχουν συμμορφωθεί με τους νέους κανόνες.
Την 22α-12-2008 υπογράφηκε η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων, νέων και υφιστάμενων, λαμβάνοντας υπόψη:
· Πρωτίστως, την προάσπιση της μέγιστης ασφάλειας των πολιτών, με το ελάχιστο οικονομικό κόστος
· Την αντικειμενική αδυναμία εκτέλεσης των υπαρχουσών διατάξεων, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα,
· Την ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου που αφορά στη λειτουργία ανελκυστήρων καθώς και τους κανόνες που διέπουν τη συντήρηση και την εποπτεία λειτουργίας τους.
Η νέα ΚΥΑ ρυθμίζει, κυρίως, τα παρακάτω θέματα:
· τους κανόνες σχετικά με τις συντηρήσεις των ανελκυστήρων,
· την έκδοση πιστοποιητικού περιοδικού ελέγχου και
· τις καταχωρήσεις τους στα μητρώα των Νομαρχιών

Επικοινωνία

Γραφεία-Έκθεση:
Κύπρου 1 Τ.Κ 11253 Αθήνα

Τηλ. 210-8611368
Fax. 210-8610132

e-mail: info@europelift.gr
http: www.europelift.gr